בישראל מערכת החינוך מספקת שירותים גם עבור תלמידים בעלי צרכים מיוחדים אשר זקוקים לאנשי מקצוע ייעודיים אשר עוברים הכשרה לטיפול בתלמידים עם דרישות מיוחדות. החינוך המיוחד בהגדרתו הינו חינוך שעוסק בטיפוח ופיתוח של בעלי הצרכים המיוחדים. בשל כך, לימודי התואר עצמם נעשים בגישה הומאנית-שיקומית, אשר קובעת כי יש להתאים לכל ילד ותלמיד גישה המתאימה לצרכים שלו. הסטודנטים הבוחרים במסלול לימודי זה עוברים הכשרה מקצועית לעסוק בהוראה במסגרות לחינוך מיוחד, או במסגרות שילוביות בהן האוכלוסייה בעלת הצרכים המיוחדים משולבת במסגרת החינוך הרגילה. הסטודנטים עוברים הכשרה ולומדים לעבוד עם ילדים בעלי לקויות אשר מצריכים חינוך ייחודי וטיפול והקניית החומר הנלמד באופן שונה. בנוסף לכך, במסגרת מסלול הלימודים, עוברים הסטודנטים שיעורים בנושאים כגון: מדעי החברה, פסיכולוגיה, עבריינות נוער, טיפול באמנות, מדיניות רווחה, שפה ותקשורת ועוד.
לרשימת מוסדות הלימוד בפורטל לימודים לחצו כאן - תואר ראשון בחינוך מיוחד
מדריכים ומורים לתלמידים הסובלים ממוגבלויות שונות, הם יכולים להיות משני חיים ולעזור להם לשקם את חייהם למרות הקשיים השונים.
תוכנית הלימודים לתואר ראשון בחינוך מיוחד
לימודי התואר אורכים כ-4 שנים בהם משלבים שיעורים עיוניים יחד עם התנסויות מעשיות, אשר מעניקים למסתתפים את המיומנויות והכלים ללמד, לטפל, להדריך לחנך ולתמוך בילדים בעלי צרכים מיוחדים. תוכנית הלימודים מכשירה את הבוגרים לעבוד עם ילדים הסובלים מאוטיזם, לקויות למידה, ילדים הסובלים מפיגור שכלי, לקויות שפה ותקשורת, הפרעה רגשית או התנהגותית, מוגבלויות פיזיות ועוד וחוקרים את סוגי ההפרעות, מה מקורן, כיצד מטפלים בהן לפי הגישות השונות הקיימות בישראל, אבחון לקויות הלמידה, שיקום, התמודדות עם לקויות למידה ומוגבלויות, שפת סימנים, ריפוי בעיסוק, טיפול ומניעת אלימות בקרב בני נוער, טיפול בנוער עבריין, טיפול וסיוע לילדים ממשפחות עוני ומצוקה ועוד.
תנאי קבלה ללימודי תואר ראשון בחינוך מיוחד
מהם תנאי הקבלה לתואר ראשון בחינוך מיוחד? בעיקרון, תנאי הקבלה לחינוך מיוחד דומים לתנאי הקלה לתואר כללי בחינוך, והם דורשים מהמועמדים להיות בעלי תעודת בגרות מלאה ולעבור את הבחינה הפסיכומטרית, כאשר הציון המינמאלי הנדרש הוא כ-525. לאחר מכן מבצעים ציון ממוצע של תעודת הבגרות והפסיכומטרי. ישנם מוסדות לימוד אשר מבקשים בנוסף לדרישות המינימאליות כי המועמדים השונים יעברו ראיון \ מבחן קבלה על מנת שניתן יהיה לוודא כי המועמד מתאים לרמת הלימודים שהמוסד מציע.
מסלולי הלימוד לתואר ראשון בחינוך מיוחד
לחינוך המיוחד ישנם 2 מסלולי לימוד המתחלק בין חינוך מיוחד לגיל הרך וחינוך מיוחד לבתי ספר יסודיים ועל יסודיים. בוגרים רבים שמסיימים את לימודיהם ולעיתים אף כאלה שעדיין נמצאים בלימודים בוחרים לשלב את המסלול עם לימודי תואר ראשון בחינוך ובכך לשלב בין שני מסלולי הלימוד.
הסטודנטים הבוחרים במסלול לימודי זה עוברים הכשרה מקצועית לעסוק בהוראה במסגרות לחינוך מיוחד, או במסגרות שילוביות.
לסיכום, בוגרי הקורס נחשבים לאבני דרך בחברה הישראלית וכמדריכים ומורים לתלמידים הסובלים ממוגבלויות שונות, הם יכולים להיות משני חיים ולעזור להם לשקם את חייהם למרות הקשיים השונים. בוגרי הקורס נחשבים לאנשי מקצוע מבוקשים שיכולים לעבוד הן במוסדות חינוך פרטיים או ציבוריים, אך גם במחלקות סוציאליות שונות או במחלקות שיקומיות של נוער בסיכון וכדומה. אם אתם עדיין מתלבטים לגבי הלימודים, אתם מוזמנים להתקשר למוקד הטלפון של פורטל לימודים, או להשאיר את הפרטים שלכם בטפסי צור הקשר ולסמן את המוסד הרלוונטי עבורכם לקבלת ייעוץ נוסף. בהצלחה!