אין תלמיד או תלמידה שלא מכיר את משרדה של היועצת או היועץ החינוכי. תפקידם של היועצים הוא לעזור לתלמידים המתמודדים עם קשיים שונים ולספק להם מנוף להעצמה אישית מתוך מטרה לאפשר להם להתפתח כאנשים בוגרים עם כישורי חיים גבוהים. תחום הייעוץ החינוכי נלמד בדרך כלל כמסלול לתואר שני, אך ישנם מספר מוסדות אקדמיים, אשר מספקים למתעניינים תוכנית לימודים לתואר ראשון. במסגרת הלימודים, הסטודנטים זכאים בעצמם ליועץ מקצועי אשר ילווה אותם בעבודתם בשיעורים השונים ובתרגול המעשי כשבמקביל הם נדרשים לבחור התמחות במסלולים כגון שילוב אומנויות בייעוץ החינוכי; ייעוץ בחינוך המיוחד; ייעוץ בסיוע בעלי חיים; ייעוץ בגיל הגן ועוד.
בוגרי התואר משתלבים במערכת החינוך, אך כאמור הם נדרשים להוציא תעודת הוראה. עם זאת, הבוגרים אשר אינם מעוניינים להוציא תעודה שכזו יכולים לעבוד במסגרות חינוך בלתי פורמאליות.
מיהם קהל היעד ומהם תנאי הקבלה?
הייעוץ החינוכי נחשב למסלול "עם שליחות" אשר דורשי מהמועמדים להגיע עם ערכים מסוימים ומחויבות, שכן ליועצים החינוכיים יש תפקיד מהותי במערכת החינוך של היום. כמו-כן, בשל העובדה שמדובר במקצוע עם התמחויות שונות, חשוב להכיר כי רוב הבוגרים של מסלול זה בוחרים להמשיך ללימודי תואר שני וכדי לעבוד כיועץ חינוכי בבתי ספר, הבוגרים נדרשים גם להוציא תעודת הוראה. המועמדים המתאימים ביותר למסלול זה, הם אנשים עם שאיפות לעזור ולשפר את סביבתם. אנשי המקצוע הם לרוב אנשים אשר נחשפים להמון תכנים חינוכיים וגישות חדשות בחינוך במטרה לבצע שינויים עבור תלמידים המתקשים במערכת הקיימת ולשפר את הסביבה החברתית שלהם, את הסביבה המשפחתית ועוד. תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון בייעוץ חינוכי מסתכמים בציון פסיכומטרי מעל ל-525 בממוצע ותעודת הבגרות מלאה.
לרשימת מוסדות ללימודי תואר ראשון בייעוץ חינוכי בפורטל לימודים לחצו כאן
תוכנית לימודים בתואר ראשון בייעוץ חינוכי
כיוון שמדובר במסלול לתואר ראשון, מוסדות הלימוד מעבירים תוכנית לימודים דומה, בה לומדים הסטודנטים מגוון של שיעורים עינויים והתנסויות מעשיות כשבין היתר, לומדים הסטודנטים תכנים כגון: מבוא לייעוץ, מבוא לפסיכולוגיה, יחסי הילד ומשפחתו, תקשורת בינאישית, תהליכי מניעה והתערבות, פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות, פסיכולוגיה התפתחותית, זרמים בפסיכולוגיה, ייעוץ לילדים ולנוער בעלי צרכים מיוחדים, ייעוץ לבחירת קריירה, התפתחות קריירה במהלך החיים, הנחיית קבוצות ודינמיקה קבוצתית, מודעות עצמית' חינוך סביבתי, יחסי גומלין בין משפחה ובית הספר, תהליכי ראיון, התהליך הקבוצתי, התמודדות עם קונפליקטים, תכניות מניעה והתערבות, פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות, תורת המבחנים, זרמים בפסיכולוגיה, ביה"ס כמערכת ארגונית, טיפול מערכתי, פסיכופתולוגיה, גיל ההתבגרות ככלל ובקרב נוער בסיכון בפרט, פיתוח ארגוני ושינוי, גיבוש זהות מקצועית ואישית, אוריינות מחקרית, מתודולוגיה, אתיקה וזהות מקצועית בייעוץ חינוכי, עקרונות אתיולוגיים ופרופסיונאליים בייעוץ חינוכי, התנהגות ארגונית, סיוע בהתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר ועוד. משך הלימודים אורכים כשלוש שנים כשבוגריי המסלול מקבלים תעודת תואר ראשון B.Ed בייעוץ חינוכי.
אפשרויות תעסוקה ולימודי המשך
בוגרי התואר משתלבים במערכת החינוך, אך כאמור הם נדרשים להוציא תעודת הוראה. עם זאת, הבוגרים אשר אינם מעוניינים להוציא תעודה שכזו יכולים לעבוד במסגרות חינוך בלתי פורמאליות כגון פנימיות, עמותות, ומתנסים. בוגרי התואר שכן מעוניינים להוציא תעודת הוראה יוכלו לעבוד כיועצים חינוכיים בבתי הספר השונים וכמובן ישנם הבוגרים שבוחרים להמשיך את לימודיהם למסלולי תואר שני בחינוך, תואר שני בייעוץ חינוכי או תואר שני בחינוך מיוחד.