תפקידו של ממונה הבטיחות
בכל מפעל, חברה ולעיתים אפילו במשרד ישנם סיכונים שונים, וכדי שחברה תוכל לעמוד בתקנים הישראלים, בכדי לשמור על בריאות עובדיה, הוחלט כי לכל חברה מעל ל-50 עובדים יהיה ממונה בטיחות שידאג לאתר מפגעיים בטיחותיים, לקיים ביקורות ולהעביר הנחיות בטיחות ועוד. תוכנית ההשתלמות לממוני בטיחות מכשירה מפקחים ומנהלים לשלב נוהלי בטיחות לתוך פעילות ניהול היומיום שלהם. תכונה מרכזית של ההשתלמות מחייבת את המשתתפים להפגין את הידע שהם רכשו מכיתת הלימוד וליישם אותו במקום העבודה. ההשתלמות נעשית עבור מפקחי בטיחות בכל שנה על מנת שהם יוכלו לקבל את הרישיון המתאים, אך גם מתאימה כאמור למועמדים חדשים שנבחרו על ידי מקום העבודה שלהם להיות ממוני הבטיחות. במהלך הקורס ממוני הבטיחות נדרשים ללמוד כיצד לשלב בטיחות ובריאות לתוך תהליך ניהול היומיום שלהם, כיצד לטפל בבעיות בטיחות ובריאות קריטיות בבטיחות, כיצד לשפר את אחריות הבטיחות ומערכות ניהול הבטיחות, כולל בדיקות בטיחות, חקירות אירוע, פגישות בטיחות המערבות עובדים, זיהוי ובקרה של מפגעים, מניעת אירוע ועוד.
כיצד הופכים לממונה בטיחות?
ברוב המקרים המוסד או המפעל עצמם שולחם עובדים משלהם לקורס ממונה בטיחות וגהות, תוך מימון הקורס מתקציב העסק. בדרך כלל בוחרות החברות בעובדים בעלי תארים מדעיים רלוונטים, עובדים עם ניסיון בתחום או עובדים שצברו תדמית חיובית בחברה. במקרים מסוימים, ישנם עסקים שמגייסים לשורות החברה ממוני בטיחות חיצוניים לצוותים קיימים שינהלו את הצוות, לפיכך, מדובר גם בתחום שמתאים מאוד לאנשים שמחפשים לעשות הסבה מקצועית, ותחום הבטיחות מרתק אותם.
לרשימת מוסדות באתרנו המלמדים השתלמות לממונה בטיחות
תנאי הקבלה לקורס
ההשתלמות לממונה הבטיחות נחשב לקורס עם תנאי קבלה גבוהים. במרבית מוסדות הלימודים ישנה דרישה כי המועמדים יהיו טכנאים, הנדסאי או מהנדסים, בעלי וותק מקצועי של שנתיים לפחות בתחום המדעי/טכנולוגי כלשהו. לבסוף המועמדים נדרשים גם לעבור וועדות קבלה כדי לוודא את התאמתם לאופי הלימודים של המוסד. עם זאת ישנם מוסדות בהם תנאי הקבלה משתנים ודורשים וותק מצומצם יותר או לאנשי מקצוע שונים.
מהי תכנית הלימודים בהשתלמות לממוני בטיחות?
גם תכני הלימודים לממונה בטיחות יכולים להשתנות ממוסד למוסד, אך בסופו של דבר לכל המוסדות יש מכנה משותף בתחומים כגון: סיכונים מכניים, חוקים ותקנות בטיחותיים, גהות והגיינה, סיכונים כימיים, סיכוני אש, אגרונומיה, היכרות גבוהה עם המוסדות המדינתיים השונים העוסקים בתחום הבטיחות, תנאים סביבתיים, ניהול בטיחות, תקשורת, הדרכת בטיחות ובריאות, מעורבות עובדים, בדיקות בטיחות ובריאות, חקירות תקריות, היגיינה תעשייתית, ציוד למיגון אישי, ארגונומיה, תקשורת לגבי סכנות, סוגיות רגולטוריות, בטיחות חשמל, בטיחות אש ועוד. הקורס כולל מערך לימודים פרונטלי עיוני שנעשה באמצעות הרצאות, דיונים וסיורים לימודיים במפעלים וכן באמצעות תרגולים מעשיים. במוסדות לימוד רבים מוענקים חומרי לימוד לתלמידים בקורס אשר נדרשים ללמוד את החומר לאורך הקורס, וכן להיעזר בו בעתיד כשישתלבו כממוני בטיחות במקום עבודתם. היקף הלימודים עצמו גם יכול להשתנות בין מוסד למוסד, אך בממוצע נע בין 300 ל-330 שעות לימוד.
הכשרות בתחום תוכנית בטיחות
ההכשרות מיועדות ללמד את הממונים כיצד מארגנים תוכנית לשיפור הבטיחות. בהכשרה לומדים כיצד מבצעים הטמעה של נהלי בטיחות בארגון, כיצד יוצרים ביקורות בטיחותית קבועות בארגון, ניהול מסמכים וכל הקשור לנושאי בטיחות בארגון מול ההנהלה. בנוסף עוברים המשתתפים רענון בתקנות החדשות בתחום הבטיחות.
האחריות המשפטית של ממוני הבטיחות
הכשרה נוספת אשר נעשית במסגרת ימי ההשתלמות לממוני בטיחות היא הכשרה בכל הנוגע לאחראיות משפטית של ממוני הבטיחות. טעות אחת או אי הקפדה על נהלי הבטיחות עלולה להסתיים ביותר משיחת הבהרה או נזיפה בנושא, שכן טעות שכזו עלולה לעלות בחיי אדם. כתוצאה מכך, על ממונה הבטיחות יש אחריות משפטית רבה מתוקף רישיונו ותעודת ההסמכה שהוא מחזיק. בקורס, לומדים המשתתפים את התקנות החדשות לבטיחות, האחריות המשפטית וההגנות המשפטיות למול החובות המשפטיות של בעלי התפקיד וחידושים בתחום המשפטי.
שבירת מיתוסים על מכונות
בקרב ממוני הבטיחות, ישנה אמונה טפלה כי חלק מהמכונות לא יוכלו לספק הגנה מוחלטת בזמן עבודה בהן. ובכן, במהלך ההשתלמות המדריכים מנסים לשבור את האמונה הטפלה הזו ולהראות שכל המכונות יש הגנות שאפשר להכיל בעת השימוש. כמו כן, לומדים המשתתפים איך מחדדים את כישורי זיהוי הבטיחות, להכיר את המכונות הבעייתיות, לזהות סיכונים בטיחותיים ולהתגבר עליהם ואיפה ניתן ליצור מתודות בטיחות. בנוסף ללימוד העיוני, נערכים גם דיונים פתוחים בהם מעלים משתתפי ההשתלמות תחומים נוספים שהם מוצאים בהם בעייתיות על מנת שיוכלו ליצור יחדיו נהלי בטיחות חדשים שיגנו על העובדים.
לרשימת מוסדות באתרנו המלמדים השתלמות לממונה בטיחות
מהם הכישורים הנדרשים ממומני הבטיחות:
דאגה כנה לאנשים - ממונה בטיחות הוא מקצוע אשר מחייב את בעל התפקיד להיות מוכן להקרבה עצמית. האחריות המצורפת לעבודה הזו היא גדולה ואם ממונה הבטיחות נכשל בפיקוח, ביקורת או הכשרה, התוצאות עלולות להיות מזיקות, או גרוע מכך, קטלניות. מדובר במקצוע הממלא תפקיד חשוב במניעת תאונות והצלת חיים כך שאם שאם יש רשלנות מצדו, הוא אחראי למעשיו. את רוב התאונות אפשר לייחס לגורם האנושי שכשל. כחלק מניהול, לממונה הבטיחות תמיד תהיה השפעה על האנשים והמערכת.
מנהיגות על ידי דוגמא - זה אולי נדוש אבל עדיין עובד. ממוני הבטיחות חייבים להיות מסוגלים לדבר ובמקצוע האמינות היא מאוד חשובה. דוגמה קלאסית היא כאשר סוכן ביטוח מציק לרכוש ביטוח חיים, אבל כשסוף סוף שואלים אותו אם יש לו בעצמו פוליסת ביטוח הוא משיב שלא. בפועל ממונה הבטיחות חייב לפעול ולהתנהג לפי מה שהוא מטיף לו. עליו לחיות, לנשום ולחשוב על בטיחות 24 שעות ביממה וזה דבר שיותר קל לכתוב מאשר לעשות אבל זהו תפקידו.
רעב לידע - למידה מתמשכת היא אחד הלקחים של החיים שאסור לנו להתעלם מהם. למידה לא מפסיקה כאשר אנו מסיימים את בית הספר. כממונה בטיחות, אנשי המקצוע נדרשים להיות מעודכנים בכל מידע חדש ותקנה שהוחלפה. היום, ממונה הבטיחות אחראי גם על ניהול איכות וביקורות סביבתיות. לפיכך ממונה הבטיחות חייב להיות מסוגל להתמודד במהירות עם מקרים מחוץ ל"אזור הנוחות" שלו. אנשים מצליחים מתמודדים עם סיכונים כדי להשיג את מה שהם צברו בחיים. אם נכשלנו פעם, אנחנו לא צריכים לפחד לנסות שוב.
מוכוונת תוצאה ולא משימה - כיום, ממונה הבטיחות כבר לא עובד לבד. עם המודעות הגוברת, חברות כיום מבינות את חשיבות בהקניית ממונה בטיחות. הוא חלק מצוות עבודה שתפקידו אינו מסתיים עם השגת המשימות הבודדות של הצוות, אלא מסתיים כאשר הוא משיג את התוצאות הרצויות. כאשר הוא מתמודד עם אתגרים בעבודה, עליו להיות למסוגל להתעלם מהסחות דעת ולשמור על מיקוד ולהישאר מוכווני תוצאה.
להיות איש צוות ולדעת לעבוד עם כולם - ממונה בטיחות טוב יודע לעבוד עם כולם ולא משנה מה הוא מרגיש באופן אישי עליהם. כמקצוען הוא חייב לעבוד עם כולם בתוך העסקת החברה ולבנות מוניטין של שחקן שיתופי ולבבי. הוא לא חייב לאהוב מישהו אבל יש לו מחויבות מקצועיות לעבוד גם איתו. ואם הוא לא מסוגל לעשות את זה, כנראה שהוא לא מתאים להוביל. נקודה.