קורס ניהול פרויקטים הוא תחום העוסק בתכנון ובקרה של מיזמים שונים, כאשר מנהל הפרויקט הוא האחראי על הגדרת שיטות העבודה לצורך השגת היעדים שהוצבו עבור המיזם הרלוונטי. רוב המוסדות יציעו את ההכשרה המקצועית בניהול הפרויקטים במסגרת תכניות לפיתוח מנהיגות או הכשרת מנהלים כשבמהלך הקורס, יקבלו המשתתפים טכניקות, כלים וגישות אופטימליות לשם ניהול מדויק של פרויקטים. "ניהול נכון" יכול להשיג תפוקה מקסימלית, ולספק גידול משמעותי ברווחי ארגון וליצור שיתופי פעולה חדשים ואידאלים בין העוסקים בפרויקט. הקורס אומנם פונים בעיקר למועמדים בעלי ניסיון ניהולי כלשהו, אשר מבקשים להרחיב את הידע שלהם בתחום, או מעוניינים לשפר את ביצועיהם. אך עם זאת, לקורס יכולים לפנות גם מועמדים ללא ניסיון תעסוקתי בולט.
הקורס פונה למועמדים בעלי תואר אקדמי, המגיעים מתחום הניהול ונמצאים בתחילת דרכם, או מועמדים אשר כבר עובדים כמנהלי פרויקטים.
תוכנית הלימודים בקורס ניהול פרויקטים
קורס ניהול פרויקטים נארך בדרך כלל בין 10 ל-30 מפגשים שבועיים (חשוב לדעת כי משך הקורס ותכני הלימוד יכולים להשתנות ממוסד אחד למשנהו), כשברובם נדרשים המשתתפים להציג פרויקט גמר בנושא, כדי לקבל את התעודה המקצועית. הקורסים כוללים שיעורים עיונים תאורטיים המשלבים התנסויות מעשיות. תכני הלימוד הנלמדים במסגרת השיעור הם: ניהול סיכונים; תכנון תקציב; מיומנויות ניהול; ניהול רכש; תכנון וניהול זמן; ניהול משאבי אנוש; ניהול איכות; הגדרת ממדים להצלחה; מחזור חיי פרויקט ועוד.
לרשימת המוסדות המציעים קורס ניהול פרויקטים בפורטל לימודים לחצו כאן.
קהל יעד ותנאי קבלה
כדי ללמוד ניהול פרויקטים חשוב לדעת כי הקורס פונה למועמדים המגיעים מתחום הניהול ונמצאים בתחילת דרכם, למועמדים אשר כבר עובדים כמנהלי פרויקטים ומבקשים לחדד את כישוריהם הקיימים כגון: כישורי מנהיגות, גיבוש יכולות תקשורת ניהוליות, ניהול זמנים ועמידה בריבוי משימות. עם זאת, המועמדים נדרשים להיות בעלי תעודת תואר אקדמי ממוסד מוכר.
כישורים ותכונות חשובות שכל מנהל פרויקטים צריך:
יכולות אנליטיות - כל המנהלים ידרשו לתכנן מה תהיה אסטרטגיית הפרויקט, לפתור בעיות שעלולות להתעורר במהלך הפרויקט ולהתמודד עם עיכובים בלתי צפויים.
מיומנויות עסקיות - מנהלי הפרויקטים מטפלים בענייני התקציב, מתאמים ומפקחים על עובדים ועוסקים גם בבחירת הצוות.
יחסי עבודה טובים – מנהלי הפרויקטים למעשה הם הקשר בין ההנהלה לעובדים ולכן הם בעלי התפקיד שמקשרים את הצדדים ומעבירים מסרים מצד אחד לשני. לכן מיומנות יחסי עבודה, נחשבת למיומנות קריטית בתחום.
קבלת החלטות – מנהלי הפרויקטים, כגון מנהלי פרויקט בנייה נדרשים לבחור את אנשי המקצוע וקבלני המשנה שיבצעו משימות ספציפיות ולעתים קרובות, בחירות אלו נדרשות להיעשות במהירות על מנת שיהיה אפשר לעמוד בלוחות הזמנים והתקציבים. לשם כך הם נדרשים להיות בעלי ביטחון עצמי גבוה ולהיות מסוגלים לקבל החלטות בנחישות ובביטחון.
כישורי מנהיגות - מנהלים נדרשים פעמים רבות להאציל משימות על עובדים שונים ולפתח מנהלים זוטרים וכדומה. לשם כך הם צריכים להוביל את הצוות שלהם ולשמש דוגמא לרמת עבודה גבוהה.
אפשרויות תעסוקה
למנהלי פרויקטים ביקוש רחב במגוון חברות עתירות טכנולוגיה במשק.