מנהל עבודה הוא מונח כללי עבור סוג מסוים של מנהל, בדרך כלל בתחומי הייצור והתעשייה. בניגוד לרוב הדרג הניהולי, מנהלי עבודה מקבלים בדרך כלל את תפקידם מכוח שנות ניסיון שלהם בתפקיד במקום תוכניות השכלה או הכשרה והם מהווים את נקודת המפגש בין ההנהלה הבכירה ועובדים מהשורה. עם זאת ללא לימודי המשך והקניית מידע נוסף בתחום בו הם עובדים בעזרת קורסים מקצועיים, לאנשים רבים קשה מאוד להתקדם עקב הביקוש הרב שיש בתחום ותחרות הגבוה בין המועמדים האפשריים לתפקידים. לכן אנשים רבים בוחרים לגשת למוסדות הלימוד ולרכוש השכלה מקצועית נוספת שתהווה עבורם את היתרון על פני השאר. בכתבה הבאה נסביר לכם מהו תפקידו של מנהל עבודה בתעשייה:
מנהלי העבודה נדרשים להיות מומחים בכל האספקטים של המקצוע והתעשייה בהם הם עובדים.
מפקח העבודה
החובות העיקריים של מנהלי עבודה הם ניהוליים. הם מפקחים באופן ישיר על צוותי משמעת ועובדים אחרים, מתאמים את שיטת העבודה, מעריכים את ההתקדמות ומספקים סיוע והכוונה לעובדים כדי להגביר את היעילות והתפוקה. כמו-כן, כאשר ישנם מאבקים או בעיות בין העובדים או תלונות על סביבת העבודה, מנהלי העבודה נדרשים לדאוג לטפל בנושא ואם נדרש להעלות את הבעיה לממונים עליהם וההנהלה הבכירה. באיגודים מקצועיים, מנהלי העבודה חייבים לדעת מהם תנאי החוזה ולהבטיח כי השכר אכן עוקב אחר התנאים בנושאים כגון הקצאת שעות נוספות או זכויות המגיעות לעובדים.
לרשימת מוסדות הלימוד המובילים המכשירים מנהלי עבודה לתעשייה בפורטל לימודים לחצו כאן
מנהל ארגוני
למנהלי העבודה בתעשייה יש מספר תפקידים קריטיים בכל הקשור ליעילות הארגונית של מקומות העבודה שלהם, במיוחד כאשר מדובר בענף הבנייה או הייצור. הם חייבים להיות מסוגלים לקרוא ולעקוב אחר שרטוטים וסקיצות, כמו גם להיות מסוגל להציע שינויים בעת הצורך. המנהלים אחראים על התיאום מחוץ להשלמת פרויקטים, בין אם זה אומר לתקשר עם ספקים פרטיים לגבי שימוש בציוד כבד או לגבי עבודה עם מחלקות או קבלני משנה כדי לדאוג שהפרויקט אכן יסתיים.
אדמיניסטרציה
עבודת ניירת אינה זרה למנהלי העבודה. תפקידם כולל מעקב אחר נוכחות עובדים וניהול לוחות זמנים של עבודה כדי לשמור על מסגרת תקציב בריאה. תחת התקציב המותר להם להם, הם גם מנהלים את חידוש המלאי של פריטים הדרושים להם לצורך השלמת העבודה, תוך שמירה על הפרויקט הכולל בתוך הערכות התקציב שנקבע מראש. מנהלי העבודה גם יידרשו לעיתים לבצע הערכות על העובדים שלהם ולהשתתף בתהליכי ראיונות העבודה והחפיפה לעובדים החדשים.
ניסיון וידע מקצועי
מנהלי העבודה נדרשים להיות מומחים בכל האספקטים של המקצוע והתעשייה בהם הם עובדים. ידו של מנהל העבודה נדרשת להיות על כל חלק בתהליך העבודה שכן הוא האחראי על העבודה בשטח וכך שתתבצע כראוי ולפי הדרישה של ההנהלה. לכן, מנהלי העבודה צריכים להיות מסוגלים ללמד ולהכווין את העובדים במידה והדבר נדרש על מנת שכל המשימות יתבצעו בצורה יעילה.