הוראה מתקנת ולקויות למידה
החברה הישראלית עברה בשנים האחרונות תהליך חברתי מגוון. התקדמות הטכנולוגיה והדרישה להציג הישגים וציונים גבוהים חלחלה לכל האוכלוסיות והגילאים, אך עם סיפורי ההצלחה המקסימים, במקרים רבים נותרו ילדים רבים מאחור, בשל קשיי למידה והפרעות קשב. במקרים רבים, אותו נוער שסובל מהקשיים הללו מוצא את עצמו נופל בין הכיסאות, מפני שהוא מתקשה בלימודים ולא מצליח לעמוד בדרישות של מערכת החינוך. לקות הלמידה פוגעת ביכולת רכישת מיומנויות ומופיעה כיכולת למידה נמוכה וכיום, מעריכים כי לפחות 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה בישראל, סובלים ברמה כזו או אחרת מלקות למידה כלשהי. לקויות הלמידה מופיעות אצל אנשים המתקשים בכתיבה, קריאה, רכישת שפות זרות וחשבון כשהלקויות הנפוצות בקרב האוכלוסייה הן דיסגרפיה - לקויות בכתיבה, דיסלקציה - לקויות קריאה ודיקלקוליה -לקויות בחשבון. במרבית המקרים ילדים אלה יכולים להשתלב במסגרת החינוך הפורמלית, בתנאי שהם מקבלים התאמות ייעודיות לצרכים שלהם אך הם זקוקים ליד מכוונת ותומכת שתעזור להם להתקדם לפי הקצב שלהם ולכאן מגיעים אנשי החינוך שהתמחו בהוראה מתקנת. חשוב לזכור כי בעוד שמתגלים עוד ועוד מקרים של לקויות למידה אצל ילדים מבעבר, כך גם הדרישה לאנשי מקצוע איכותיים גדלה, בתקווה כי הם יוכלו לתווך את החומר הנלמד לילדים ולהקנות להם את הכישורים והמיומנויות המתאימים שבאמצעותם יוכלו להשתלב בחברה.
מהי הוראה מתקנת?
לימודי הוראה מתקנת הם למעשה התאמה של תוכנית לימודים אישית לכל תלמיד שסובל מלקויות למדיה בהתאם ליכולות שלו ולקשיים מהם הוא סובל. ההתאמה מתבצעת באמצעות שיטות מיוחדות המסייעות לתלמידים לעמוד במשימות שונות ולאפשר להם לסגל ולרכוש לעצמם כלים כדי שיוכלו להתמודד בצורה טובה יותר עם האתגרים שהמטלות בלימודים מציבות להם. לימודי ההוראה המתקנה מכשירים את הסטודנטים בעיקר בתחומי הקריאה, הכתיבה והחשיבה המתמטית ובסופו של הקורס, המורים יעבדו עם התלמידים בצורה פרטנית והדרגתית, תוך שהם מתקדמים לפי רמות הקושי. באמצעות שיטת זו, מורים רבים הצליחו לעזור לתלמידים לשפר את יכולות החשיבה, הלמידה, ההתנהגות החברתית והתקשורת שלם ולסייע להם לפתח ביטחון עצמי בזכות צמצום הפערים בין התלמידים המתקשים לבין בני גילם או כיתתם. קורס הוראה מתקנת הינו קורס אשר פונה לאנשי מקצוע מתחום החינוך או הטיפול שברצונם לעזור לילדים בעלי לקויות למידה המתקשים להצליח בלימודיהם או להשתלב כראוי במסגרות בית ספריות או חברתיות.
לרשימת מוסדות באתרנו המלמדים הוראה מתקנת
לימודי הוראה מתקנת
עם עליית המודעות בחברה הישראלית ללקויות הלמידה השונות הקיימות, כך גם עלתה המודעות לצורך שיש באנשי מקצוע חינוכיים שעוזרים לילידם הצעירים להתמודד עם לקויות הלמידה השונות. קורס הוראה מתקנת המכוון ישירות ללקויות למידה, נועד להכשיר מומחים ומורים חדשים שישפרו את תהליכי הלמידה של תלמידים עם ליקויי למידה. בנוסף לכך, הלימודים נחשבים למרתקים מאוד המסייעים לפתח קריירה מספקת ורווחית, בה יוכלו אנשי המקצוע לתרום לחברה ולעזור לאחרים בעבודתם. במסגרת הלימודים להוראה מתקנת, הסטודנטים והמורים העתידיים לומדים להכיר את הצרכים השונים של הילדים המתקשים ורוכשים כלים וידע מעשי לפיתרון בעיותיהם.
תכני הלימוד בקורס הוראה מתקנת
במהלך תקופת הלימודים, הסטודנטים ירכשו ידע עיוני שיאפשר להם להכיר מהם הלקויות הקיימות אצל הלידים היום ומהם הדרכים היעילות ביותר למימוש הפוטנציאל האישי שלהם. תוכניות הלימודים יכולות להתשנות בין מוסד לימודים אחד למשנהו, אך רובם עוסקים בסופו של יום בתכנים דומים ועוסקים במיפוי הקשיים והתאמת תוכנית עבודה עבור כל תלמיד לפי האישיות שלו. תכני הלימוד הנלמדים בקורס מועברים לסטודנטים בהרצאות עיוניות וסדנאות מעשיות, כשהחומר שנלמד עוסק בנושאים כגון: היבטים שונים של פרופיל התלמיד, לקויות למידה, קריאה וכתיבה, התפתחות שפה, התמודדות עם בעיות התנהגות, שיטות מעקב ואסטרטגיות פעולה, היבטים לימודים רגשיים וחברתיים, מוטוריקה בכתיבה, סוגי לקויות, קשיים רגשיים, פיתוח יכולת ההבעה בכתב, קריאת דוחות אבחון, איסוף מידע וארגונו, קשר אישי עם הילד, שילוב תלמידים בכיתה, שילוב טכנולוגיות מחשב, גישות טיפוליות להוראת כתיבה, מרכיבים פיזיולוגים בכתיבה, בניית מרכזי למידה, בניית תכנית טיפולית, חשיבות יצירת קשר אישי עם הילד, רכישת אסטרטגיות למידה, פיתוח יכולות הבעה בכתב, הכרת מרכיבים פיזיולוגים בכתיבה, מוכנות לכתיבה ושלבים בהתפתחות הלשון הכתובה, הכרת הידע המעורב ונדרש בתהליך כתיבה, שגיאות כתיב, מוטוריקה בכתיבה, גישות טיפוליות להוראת כתיבה' איתור דיסגרפיה, אסטרטגיות למידה על פי קבוצות גיל ועוד.
מסלולי לימוד ספציפיים בתחום הוראה המתקנת
כאמור, מירב לקויות הלמידה הקיימים אצל התלמידים בישראל עוסקים בתחומי קריאה וכתיבה וכן בתחומי המתמטיקה והחישוב. לכן, כיום ישנם ארבעה מסלולים מרכזיים לכל מי שמעוניין לעסוק בתחום ההוראה המתקנת: תחילה ישנו המסלול הכללי להוראה מתקנת, ולאחר מכן ישנן מסלולים להוראה מתקנת בקריאה וכתיבה, מסלול הוראה מתקנת במתמטיקה ומסלול הוראה מתקנת באנגלית. בנוסף לכך, ישנם מוסדות המשלבים במסלול אחד שיעורים ממסלולים אחרים על מנת להרחיב את היכולות שהתלמידים ירכשו, כגון מסלול הוראה מתקנת בקריאה וחשבון. אין זה אומר שאדם שהתמחה בהוראה מתקנת ללימודי מתמטיקה לא יוכל לעזור גם לתלמידים המתקשים בכתיבה או קריאה, אך הוא יידרש לעבור מספר שיעורים אשר ידריכו אותו בליקוי למידה הנ"ל ומהם האמצעים לפתרונו.
קהל יעד לקורס הוראה מתקנת
חשוב לדעת כי לימודי ההוראה המתקנת הינם לימודים משלימים. בשל כך הלימודים מיועדים ומכוונים למועמדים המגיעים מתחום החינוך וההוראה אשר מעוניינים להרחיב את הידע שלהם ולהוסיף הסמכה נוספת בענף. בוגרי הקורס יהפכו למורים שילמדו תלמידים עם קשיים ולכן יידרשו להכיר את הצרכים של התלמידים שלהם ולספק להם פתרונות מעשיים. לכן, המועמדים אשר מעוניינים לגשת לקורס נדרשים להיות בעלי סבלנות גבוהה, יכולת להפנות תשומת לב לכל הפרטים גדולים וקטנים כאחד ובעלי סקרנות רבה ויכולת יצירתית, על מנת שיוכלו לספק לכל ילד המגיע מעולם אחר, פיתרון יצירתי שיתאים עבורו.אנשי מקצוע נוספים אשר מתעניינים בדרך כלל במסלולי הוראה מתקנת הם פסיכולוגים לילדים המחפשים להרחיב את הידע שלהם ואף הורים לילדים הסובלים מלקויות למידה ומעוניינים להעשיר את הידע שלהם כדי שיוכלו לעזור לילדיהם.
לרשימת מוסדות באתרנו המלמדים הוראה מתקנת
תנאי קבלה לקורס הוראה מתקנת
תנאי הקבלה לקורס זה יכולים להשתנות בהתאם למוסד הלימודים הרלוונטי, אשר משתנה לעיתים בשל משך הלימודים או רף הסטודנטים הנרשמים לקורס. עם זאת, רוב המוסדות דורשים כי המועמדים המעוניינים להירשם לקורס הוראה מתקנת, בין אם מדובר בקורס הכללי או הפרטני, יהיו בעלי תעודת תואר ראשון מתחום החינוך, כאשר ישנם מוסדות הדורשים כי המועמדים יהיו בעלי ניסיון תעסוקתי של 5 שנים או בעלי ממוצע סופי של 80 בתואר האקדמי. לבסוף, מרבית המוסדות דורשים כי המועמדים יעברו גם ראיון קבלה על מנת שיוכלו לוודא כי המועמד מתאים לאופי ותוכנית הלימודים.
משך הלימודים לקרוס הוראה מתקנת
כאמור, גם היקף הלימודים יכול להשתנות בהתאם למוסד הלימוד והמסלול עצמו (פרטני או כללי). ישנם מוסדות המציעים מסלולים בני 90 שעות אקדמאיות שמתפרסות על 23 מפגשים לימודיים של יום בשבוע לאורך כשנה, וישנם מוסדות המציעים מסלול לימודים של שלושה סמסטרים המתפרסים על פני שנה וחצי וכוללים למעלה מ-200 שעות לימוד וכרוכים בסטאז מעשי\ במוסד לימודי הרשום במערכת החינוך ועובד לפי יעדיו והוראותיו.